BMW variklio aušinimo sistemos dalių gedimų diagnostika ir keitimas savo rankomis: praktinis vadovas su konkrečiais modeliais, kainomis ir patarimais, kaip sutaupytus pinigus panaudoti televizoriui
13 mins read

BMW variklio aušinimo sistemos dalių gedimų diagnostika ir keitimas savo rankomis: praktinis vadovas su konkrečiais modeliais, kainomis ir patarimais, kaip sutaupytus pinigus panaudoti televizoriui

Kada variklis pradeda karščiuoti: pirmieji ženklai ir simptomai

Sėdėjau vieną vasaros vakarą garaže, kai mano draugas įvažiavo su savo BMW E46 ir iš po gaubto sklido tas nemalonus garo kvapas. Temperatūros rodyklė buvo beveik raudonoje zonoje. „Vėl tas aušinimas,” – tarė jis nusivylęs. Ir tikrai, aušinimo sistema yra viena iš tų dalykų, kurie BMW automobiliuose reikalauja nuolatinio dėmesio, ypač jei mašina jau peržengė šimto tūkstančių kilometrų ribą.

Pirmasis ir akivaizdžiausias ženklas – temperatūros rodyklė, kuri kyla aukščiau nei įprastai. Normaliai BMW variklis turėtų dirbti apie 90-100 laipsnių temperatūroje. Jei matote, kad rodyklė juda link 120 ar daugiau – laikas veikti. Kitas dažnas požymis – aušinimo skysčio lygis, kuris nuolat krenta. Jei kas savaitę ar dvi tenka papildyti – tikrai yra nutekėjimas arba kažkas garo pavidalu išgaruoja per spragą.

Dažnai galima pastebėti ir baltus garų debesis iš po gaubto, ypač sustojus po ilgesnės kelionės. Tai reiškia, kad karštas skystis pateko ant karšto variklio paviršiaus. Dar vienas subtilus ženklas – salono šildytuvas, kuris staiga pradeda pūsti vėsų orą, nors nustatytas maksimalus karštis. Tai gali reikšti oro burbulus sistemoje arba per žemą skysčio lygį.

Vandens siurblys: širdis, kuri gali sustoti bet kada

BMW vandens siurbliai turi savo charakterį. Senesniuose modeliuose – E36, E46, E39 – tai mechaniniai siurbliai, varantys diržu nuo alkūninio veleno. Naujesniuose – F serijos ir vėlesniuose – dažnai naudojami elektriniai siurbliai. Abi sistemos turi savo silpnąsias vietas.

Mechaninio siurblio gedimas dažniausiai prasideda nuo guolių. Pradedi girdėti švilpimą ar ūžesį iš variklio priekio, kuris didėja su apsukų augimu. Kartais galima pajusti ir vibraciją. Jei ignoruoji šiuos simptomus, siurblys gali visiškai užstrigti, o tai reiškia – variklis be aušinimo. Kelios minutės tokio darbo ir galite ruoštis rimtam kapitaliniam remontui.

Originalus BMW vandens siurblys E46 modeliui su M54 varikliu kainuoja apie 180-250 eurų. Alternatyvos kaip Hepu, Graf ar Saleri – 60-120 eurų. Aš asmeniškai rekomenduoju neeksperimentuoti su pigiausiomis kinų kopijomis. Mačiau atvejų, kai naujas 30 eurų siurblys sugedo po pusės metų.

Keitimas nėra itin sudėtingas, bet reikia kantrybės. Pirmiausia – nuleiskite aušinimo skystį. Apatinėje radiatoriaus dalyje yra nutekėjimo čiaupas. Paruoškite indą bent 10 litrų. Tada nuimkite diržą – paprastai reikia atleisti įtempimo ratuką specialiu raktu. E46 modelyje tai 16 mm šešiakampis. Siurblys pritvirtintas keturiais varžtais prie variklio bloko. Nepamirškite nuvalyti seno tarpiklio likučių ir naudokite naują tarpiklį ar sandarinimo pastą.

Elektriniai siurbliai, naudojami naujesnėse BMW, turi kitokių problemų. Jie gali tiesiog nustoti veikti dėl elektronikos gedimo. Diagnostika paprastesnė – galite patikrinti, ar siurblys veikia, tiesiog prijungę multimetrą ar klausydamiesi, ar jis sukasi. F30 serijos elektrinio papildomo siurblio kaina – apie 150-300 eurų originalaus, 80-150 eurų analogų.

Termostatas: maža detalė, didelės problemos

Termostatas yra ta dalis, kuri reguliuoja aušinimo skysčio srautą. Kai variklis šaltas, termostatas uždarytas ir skystis cirkuliuoja tik mažu ratu. Kai pasiekiama darbo temperatūra, jis atsidaro ir įjungia radiatorių į procesą. Skamba paprastai, bet BMW termostatas gali sugesti įvairiais būdais.

Dažniausias gedimas – termostatas įstringa uždarytoje padėtyje. Variklis greitai perkaista, nes skystis nepraeina per radiatorių. Priešinga situacija – įstringa atvirame. Tada variklis per ilgai šyla, žiemą gali iš viso nepasiekti normalios darbo temperatūros. Tai blogai degalų sąnaudai ir variklio dilimui.

BMW naudoja elektroninius termostatus naujesnėse serijose. Jie turi papildomą valdymo modulį ir gali būti programuojami. Tai suteikia tikslesnę temperatūros kontrolę, bet ir daugiau galimų gedimo taškų. E90 su N52 varikliu turi būtent tokį termostatą, ir jis kainuoja apie 120-200 eurų originalaus, 50-100 eurų analogų.

Keitimas paprastai nesudėtingas. Termostatas E46 modelyje yra variklio apačioje, pritvirtintas dviem varžtais. Reikės nuleisti dalį skysčio, nuimti žarnas, išvalyti paviršius ir sumontuoti naują su nauju tarpikliu. Visa procedūra – apie valandą laiko, jei turite reikiamus įrankius. Nepamirškite po keitimo išleisti orą iš sistemos. Tai daroma atidarant specialų ventilį viršutinėje žarnoje, kol pradeda tekėti skystis be oro burbulų.

Radiatorius ir jo plastmasiniai priešai

BMW radiatoriai turi vieną bendrą problemą – plastikiniai šonai. Aliuminio šerdis paprastai tarnauja ilgai, bet plastikas sensta, tampa trapus ir galiausiai sutrūkinėja. Ypač tai aktualu automobiliams, kurie daug stovėjo saulėje ar eksploatuojami šaltuose klimatuose su dideliais temperatūros svyravimais.

Radiatoriaus gedimas dažniausiai pasireiškia matoma srovele po automobiliu po nakties stovėjimo. Skystis paprastai žalsvos ar rožinės spalvos, lipnus ir turi saldų kvapą. Jei nutekėjimas iš viršutinio ar apatinio plastikinio šono – radiatorių teks keisti. Bandymai klijuoti ar hermetizuoti paprastai ilgai neišlaiko.

E46 radiatorius kainuoja apie 150-250 eurų alternatyvaus (Nissens, Valeo), originalus BMW – 400-600 eurų. E39 su didesniais varikliais – panašiai. F serijos radiatoriai brangesni – 250-400 eurų analogų, 600-900 eurų originalių.

Keitimas reikalauja kantrybės ir atsargumo. Pirmiausia nuleiskite visą skystį. Nuimkite ventiliatorių – paprastai jis pritvirtintas prie radiatoriaus. E46 ventiliatorius laikomas keturių plastmasinių spaustuklių. Atsargiai su jais – seni gali lūžti. Atjunkite viršutinę ir apatinę žarnas, aušinimo skysčio žarnas, jei yra automatinė pavarų dėžė – ir jos aušinimo linijas. Radiatorius paprastai laikomas dviejų viršutinių laikiklių ir apačioje tiesiog įstatomas į gumines atramėles.

Montuojant naują, patikrinkite visas gumines tarpikles ir žiedus. Jei jie atrodo seni – geriau pakeisti. Taip pat rekomenduoju pakeisti ir žarnas, jei jos turi daugiau nei 100 tūkstančių kilometrų. Viršutinė ir apatinė žarna E46 kainuoja po 15-30 eurų kiekviena.

Išsiplėtimo bakelis: ne tik indas skysčiui

Daugelis mano, kad išsiplėtimo bakelis – tai tik plastikinė talpa skysčiui. Bet BMW sistemoje jis atlieka svarbų vaidmenį palaikant teisingą slėgį. Bakelio dangtelis turi slėgio vožtuvą, kuris palaiko apie 1.4-1.8 bar slėgį sistemoje. Tai leidžia skysčiui užvirti tik apie 120 laipsnių temperatūroje, o ne 100.

Bakelis sensta ir gali sutrūkinėti. Dažniausiai trūkinėja siūlės arba vieta, kur pritvirtintas jutiklis. Kai kurie modeliai turi jutiklį, kuris informuoja apie žemą skysčio lygį. E46 modelyje šis jutiklis dažnai sugenda ir rodo klaidingą įspėjimą, nors skysčio lygis normalus.

Naujas bakelis E46 kainuoja apie 30-60 eurų su dangteliu. Dangtelis atskirai – 15-25 eurai. Rekomenduoju keisti kartu su dangteliu, nes senas dangtelis gali nebepalaikyti reikiamo slėgio. F serijos bakeliai brangesni – 50-100 eurų.

Keitimas paprastas – atjunkite jutiklį, jei yra, nuimkite žarnas (atsargiai, gali būti karšta!), išimkite bakelį iš laikiklių. Montuojant naują, įsitikinkite, kad visos žarnos gerai užsispaudžia. Senos spaustuklės gali būti nusilpusios, todėl geriau naudoti naujas.

Ventiliatorius ir jo valdymo modulis

BMW naudoja elektrinius ventiliatorius, kurie įsijungia pagal temperatūrą. Senesniuose modeliuose ventiliatorius turi paprastą relę, naujesnėse – sudėtingą valdymo modulį. E46 su M54 varikliu turi mechaninį ventiliatorių su viskozine mova, o E90 – jau elektrinį su moduliu.

Viskozinė mova – tai įdomus mechanizmas. Kai variklis šaltas, ji leidžia ventiliatoriui suktis lėtai. Kai karšta, specialus skystis viduje sukietėja ir ventiliatorius sukasi greičiau. Gedimas pasireiškia nuolatiniu triukšmingu sukimusi (mova užstrigusi įjungtoje padėtyje) arba variklio perkaitimu (mova nebeveikia).

Nauja viskozinė mova E39 modeliui kainuoja apie 80-150 eurų. Keitimas paprastas – paprastai laikoma keturių varžtų centre, ant vandens siurblio veleno. Reikia specialaus rakto, kuris laiko ventiliatorių, kol atsukate movą. Dažniausiai sriegis kairinis – sukate į dešinę, kad atsukti.

Elektrinis ventiliatorius su moduliu sudėtingesnis. Modulis gali perdegti, ypač jei ventiliatorius užstrigo arba dirbo per didelėje temperatūroje. F serijos modulis kainuoja apie 150-300 eurų originalaus, 80-150 eurų analogų. Pats ventiliatorius – 200-400 eurų.

Diagnostika: jei variklis kaista, o ventiliatorius nesisuka – patikrinkite saugiklį, relę, paskui modulį. Galite tiesiogiai prijungti ventiliatorių prie akumuliatoriaus (atsargiai su polarumu!) ir patikrinti, ar jis veikia. Jei veikia – problema valdyme, jei ne – pats ventiliatorius sugedęs.

Žarnos, spaustuvai ir kiti smulkūs priešai

Guminės žarnos sensta tyliai ir nepastebimai. Jos tampa kietos, prarandžia elastingumą, galiausiai pradeda lašėti ar net plyšti. BMW naudoja įvairių tipų žarnas – storas slėgio žarnas, plonesnes grįžtamojo srauto, mažytes vakuumines. Kiekviena gali sugesti.

Dažniausiai problema kyla su viršutine ir apatine radiatoriaus žarnomis. Jos patiria didžiausią temperatūrą ir slėgį. E46 viršutinė žarna turi specialų ventilį oro išleidimui – būtent ši vieta dažnai pradeda lašėti. Žarnos kainuoja nebrangiai – 15-40 eurų kiekviena, priklausomai nuo modelio.

Mažesnės žarnos, vedančios į šildytuvą, į išsiplėtimo bakelį, prie termostato – jos visos gali būti problemos šaltinis. Rekomenduoju, jei keičiate dideles dalis kaip radiatorių ar vandens siurblį, pakeisti ir visas matomai senas žarnas. Tai sutaupys laiko ateityje.

Spaustuvai – dar viena dažnai ignoruojama problema. BMW naudoja įvairių tipų spaustukus: spyruoklinius, червячные (su sraigtu), vienkartines plastmasines. Spyruokliniai patikimiausi, bet ir jie gali nusilpti. Jei matote drėgmę aplink žarnos jungtį – pirmas dalykas, kurį reikia patikrinti, yra spaustuko įtempimas.

Nauji spyruokliniai spaustuvai kainuoja po 2-5 eurus. Jų komplektas visai sistemai – apie 30-50 eurų. Investicija nedidelė, bet gali išgelbėti nuo nemalonių staigmenų kelyje.

Aušinimo skystis: ne bet kokia skystis tinka

BMW dalys rekomenduoja naudoti tik savo specifikacijų atitinkantį aušinimo skystį. Tai nėra tik marketingas – skirtingi skysčiai turi skirtingas savybes. BMW naudoja ilgaamžius skysčius, pagrįstus organinių rūgščių technologija. Jie geriau saugo aliumininius komponentus ir turi ilgesnį tarnavimo laiką.

Senesniems modeliams (iki 2000 m.) reikalingas žalias skystis, atitinkantis specifikaciją BMW N 600 69.0. Naujesniems (po 2000 m.) – mėlynas ar rožinis, atitinkantis BMW LC-12. Negalima maišyti skirtingų tipų skysčių! Jei nežinote, kas sistemoje – geriau visiškai išplauti ir užpildyti nauju.

Originalus BMW skystis kainuoja apie 15-25 eurus už litrą koncentrato. Reikės apie 5-7 litrų koncentrato, kuris skiedžiamas su distiliuotu vandeniu 1:1. Alternatyvos – Liqui Moly, Motul, Castrol – kainuoja panašiai, apie 10-20 eurų už litrą.

Užpildymas turi būti atliktas teisingai. Negalima tiesiog įpilti skysčio į bakelį ir manyti, kad viskas gerai. Sistema turi būti išorinta. Štai kaip tai darau aš: užpildau bakelį iki maksimalaus lygio, užvedu variklį, leidžiu jam pasiekti darbo temperatūrą (termostatas atsidaro), atidarau oro išleidimo ventilį viršutinėje žarnoje, laukiu, kol pradeda tekėti skystis be burbulų, uždarau ventilį, papildau bakelį iki reikiamo lygio. Kartais reikia pakartoti procesą keliskart.

Kai viskas sutvarkyta: keletas minčių apie priežiūrą ir ateitį

Stoviu dabar garaže, žiūriu į savo BMW su naujai pakeista aušinimo sistema, ir jaučiu tam tikrą pasitenkinimą. Tai nebuvo greitas ar pigus procesas, bet dabar žinau, kad bent artimiausius kelis metus šioje srityje problemų neturėsiu. Ir svarbiausia – viską padariau savo rankomis, suprantu, kaip sistema veikia, ir galiu greitai diagnozuoti problemas ateityje.

Aušinimo sistema nėra kažkas, ką galima ignoruoti. Ji reikalauja dėmesio ir periodinės priežiūros. Kas 2-3 metai patikrinkite skysčio būklę – jei jis tamsus ar drumzlinas, laikas keisti. Kas kelis mėnesius patikrinkite lygį ir apžiūrėkite žarnas bei jungtis, ar nėra drėgmės ar nutekėjimų.

Jei jūsų BMW jau turi daugiau nei 100 tūkstančių kilometrų ir niekada nebuvo keistos aušinimo sistemos dalys – būkite pasirengę, kad artimiausiu metu kažkas gali sugesti. Geriausia strategija – prevencinė. Keiskite dalis, kol jos dar nesugedusios, ypač prieš ilgą kelionę. Vandens siurblys, termostatas, žarnos – tai dalys, kurios turi aiškų tarnavimo laiką.

Kalbant apie kainas, visas aušinimo sistemos atnaujinimas (vandens siurblys, termostatas, radiatorius, žarnos, spaustuvai, skystis) gali kainuoti nuo 500 iki 1500 eurų, priklausomai nuo modelio ir dalių pasirinkimo. Jei visa tai darytumėte servise, pridėkite dar 500-1000 eurų už darbą. Todėl, jei turite bent minimalius mechaninius įgūdžius ir norą mokytis – verta bandyti patiems.

Paskutinis patarimas – neeksperimentuokite su pigiausiomis dalimis iš nežinomų gamintojų. Aušinimo sistema yra per svarbi, kad rizikuotumėte dėl 20-30 eurų ekonomijos. Rinkitės patikimus gamintojus: Hepu, Graf, Mahle, Behr, Nissens, Valeo. Jie gali būti šiek tiek brangesni už kiniškas kopijas, bet tarnavimo laikas ir patikimumas nepalyginamai geresni.

Ir atminkite – variklio perkaitimas gali baigtis katastrofiškai. Deformuotos galvutės, perdegti tarpikliai, net sutrūkęs blokas – visa tai gali nutikti per kelias minutes darbo be aušinimo. Todėl, jei temperatūros rodyklė pradeda kilti – nedvejodami sustokite, išjunkite variklį ir ieškokite problemos. Geriau praleisti valandą kelyje, nei kelis tūkstančius eurų remontui.